Brian Switzer

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Prof. Brian Switzer

Brian Switzer ist Grafikdesigner (BFA University of Illinois, 1989) und seit 2005 Professor für Kommunikationsdesign an der HTWG Konstanz. Sein Forschungsschwerpunkt liegt in der Verbindung zwischen Designforschungsmethoden und der Praxisnahe Umsetzung. Seine Auseinandersetzung mit Entwurfssysteme begann während der Masterausbildung (MDes) in Chicago mit Prof. Charles Owen, Institute of Design, Illinois Institute of Technology (1991-1993). Unter dem Thema „structured planning“; werden komplexe Gestaltungsprobleme in kleinen Teilen zerlegt und dann mittels zwei Computerprogramme – abgeleitet aus „Notes on the Synthesis of Form“ von Christopher Alexander – zur Strukturen und Lösungsansätzen gebildet.

Er ist Gründungsmitglied des Instituts für Professionelles Schreiben; Bild-, Präsentations- und Schreibrhetorik (kurz: IPS), an der Hochschule Konstanz.

Eine Praktische Beschäftigung mit der Entwicklung von Entwurfssysteme, Designrichtlinien und systematische visuellen Sprachen in dem Bereich der Corporate Design ist integraler Bestandteil sein Berufserfahrung u. a. bei: MetaDesign, Berlin (1995-1997) (zu der Zeit der führende Corporate Designbüro in Deutschland), sowie MetaDesign, London (1997-1999), und envision+ (eigenes Büro ab 2000).

Ausgewählte Projekte:

  • IQF Forschungsprojekt; We.search – Community based research platform, zusammen mit der Hochschule für Gestaltung Schwäbisch Gmünd (2011-2015)
  • Projektleitung für ein Leit- und Orientierungssystem der Insel-Gemeinde Reichenau (2007-2010), envision+
  • Projektleitung für ein Ausstellungskonzept für Interaction Design Institute Ivrea (2003), envision+
  • Projektleitung beim Corporate Webseite für Ferrari (1999-2000), Icon Medialab Milano, envision+
  • Projektleitung beim Skoda Auto Corporate Design Projekt (1997-1999), MetaDesign, London
  • Mitarbeit beim Corporate Design Projekt für Audi AG (1995-1997), MetaDesign, Berlin

Ausgewählte Veröffentlichungen:

  • „Drop a word in the ocean of meaning, Robert Bringhurst charts language“, Rezension auf www.designrhetorik.de, Herbst 2014.
  • „A joint interest in metaphor, Lakeoff and Johnson offer designers new perspectives“, Rezension auf www.designrhetorik.de, Frühjahr 2013.
  • „Connecting the Dots, Asking Questions“, Vortrag in der Reihe Forschungsküche, Hochschule der Künste, Bern, 28. Februar 2011.
  • „Warum Designforschung und -strategie?“ Vortrag, Tag der Master, Hochschule Konstanz. Juli 2009.
  • „Designsprache und Designforschung“, Antrittsvorlesung, Hochschule Konstanz, 13. Dezember 2006.
  • „Designforschung?“, Vorlesung, Teil der International Seminar Week, Hochschule für Gestaltung Schwäbisch Gmünd, 12. Mai 2006.

Short CV:

Prof. Brian Switzer

Brian Switzer is a graphic designer (BFA University of Illinois, 1989) and professor in communication design (since 2005) at the University of Applied Sciences in Constance (HTWG Konstanz). His research interests are at where design research methods and their practical application meet. Brian’s interest in design systems began during his Master’s Degree studies (MDes) in the course “Structured Planning” taught by Prof. Charles Owen at the Institute of Design, Illinois Institute of Technology (1991-1993). “Structured planning” breaks complex design problems into single components and then uses two computer programs—born out of „Notes on the Synthesis of Form“ by Christopher Alexander—to structure and help solve these problems.

He is a founding member of the Institute of Professional Writing; Rhetorik of Images, Presentations and Writing (short IPS) at the University of Applied Sciences in Constance.

The practical development of design systems, design guidelines and systematic visual languages (in corporate design) is an integral part of his work experience. For example with: MetaDesign, Berlin (1995-1997) (at the time the leading agency for corporate design in Germany), and MetaDesign, London (1997-1999) and envision+ (since 2000).

Selected Projects:

  • IQF Research project, We.search – Community based research platform, together with University of Design Schwäbisch Gmünd (2011-2015)
  • Project lead, Signage system for the island community of Reichenau (2007-2010), envision+
  • Project lead, Exhibition concept for the Interaction Design Institute Ivrea (2003), envision+
  • Project lead, Corporate website for Ferrari (1999-2000), Icon Medialab Milano, envision+
  • Project lead, Skoda Auto Corporate Design Project (1997-1999), MetaDesign, London
  • Team member, Corporate Design Project for Audi AG (1995-1997), MetaDesign, Berlin

Selected Publications:

  • “Drop a word in the ocean of meaning, Robert Bringhurst charts language”, book review on www.designrhetorik.de, Fall 2014.
  • “A joint interest in metaphor, Lakeoff and Johnson offer designers new perspectives”, book review on www.designrhetorik.de, Spring 2013.
  • “Connecting the Dots, Asking Questions”, Lecture in the series “Forschungsküche” (research kitchen), Bern University of the Arts, 28. February 2011.
  • „Warum Designforschung und -strategie?“ (Why design research and design strategy?), Lecture, Master’s Day, University of Applied Sciences, Constance, Juli 2009.
  • „Designsprache und Designforschung“ (Design language and design research), Inaugural lecture, University of Applied Sciences, Constance, 13. Dezember 2006.
  • „Designforschung?“ (Design research?), Lecture, International Seminar Week, University of Design Schwäbisch Gmünd, 12. Mai 2006.