Art Education between Heritage-Making and Critical Transregionality

Art Education between Heritage-Making and Critical Transregionality

Subproject of the BMBF-research consortium De:link//Re:link: Local perspectives on transregional processes of entanglements and disentanglements (partner institutions: Humboldt-University Berlin, Leibnitz-Zentrum Moderner Orient und Bonn International Center for Conversion (bicc)).

Project lead

Prof. Dr. Eva Ehninger

Grant

Federal Ministry of Education and Research (BMBF)

During the second half of the 19th century, British colonial rulers founded four schools of applied art in the cities Madras (Government School of Industrial Arts, 1852), Kolkata (School of Industrial Art, 1854), Mumbai (Elphinstone Institute, 1854) and Lahore (Mayo School of Arts, 1875). After manifold transformations, they are now known as the Government College of Fine Arts, Chennai, Government College of Art & Craft, Kolkata, The Sir J. J. School of Art, Mumbai and the National College of Arts, Lahore. By focussing on the evolving goals and functions of these institutions, the cultural politics associated with art education become apparent. The colonial conditions for the creation of national cultural heritage, as well as the discursive effacement or reinterpretation of this historical context, will be addressed in this research project. Since their foundation, these art colleges have been spaces in which tensions between political campaigns for national identity and the artistic search for local or transnational cultural entanglements clearly come to light. Cooperating closely with colleagues and partner institutions in India and Pakistan, a critical institutional history is to be developed, that uses objects and their production and exhibition contexts as a point of departure for the discursive production of cultural heritage.

In the context of the research project, a PhD position is being offered, part-time (66%), limited to three years in accordance with article 14 (1) TzBfG, pay scale E 13 TV-L HU.

Applicants may situate their own research project directly within the described project and collaborate on the research of Indian and Pakistani art colleges. Applications that research other geographical spaces, focussing on concepts of aesthetic education, professional training, and competence in (post)colonial contexts; on dynamically evolving mechanisms of assessing manufacture, industrial art and art; as well as on collection history in the transitional phase between colonialism and independence, are equally welcome.

 


 

Art Education between Heritage-Making and Critical Transregionality

Teilprojekt des BMBF-Verbundforschungsprojekts De:link//Re:link: Local perspectives on transregional processes of entanglements and disentanglements (Partnerinstitutionen: Humboldt-Universität zu Berlin, Leibnitz-Zentrum Moderner Orient und Bonn International Center for Conversion(bicc)).

Projektleitung

Prof. Dr. Eva Ehninger

Förderung

Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF)

Während der zweiten Hälfte des 19. Jahrhunderts wurden vier Kunstgewerbeschulen in den Städten Madras (Government School of Industrial Arts, 1852), Kolkata (School of Industrial Art, 1854), Mumbai (Elphinstone Institute, 1854) und Lahore (Mayo School of Arts, 1875) von der britischen Kolonialregierung gegründet. Nach mehreren Transformationen sind sie heute bekannt als Government College of Fine Arts, Chennai, Government College of Art & Craft, Kolkata, The Sir J. J. School of Art, Mumbai und dem National College of Arts, Lahore. Der Fokus auf sich wandelnde Zielsetzungen und Funktionen dieser Institutionen macht die mit Kunstausbildung verbundenen kulturellen Politiken nachvollziehbar. Koloniale Entstehungsbedingungen von nationalem Kulturerbe, ebenso wie die diskursive Auslöschung oder Uminterpretation dieses Geschichtskontexts, werden in die Untersuchung einbezogen. Die Art Colleges sind seit ihrer Gründung Orte, an denen Spannungen zwischen nationalen, identitätspolitischen Kampagnen und der künstlerischen Suche nach lokalen oder transregionalen Verflechtungen in aller Deutlichkeit hervortreten. In engem Austausch mit Kolleg*innen und Partnerinstitutionen in Indien und Pakistan soll eine kritische Institutionengeschichte entwickelt werden, die Objekte und deren Herstellungs- und Sammlungskontexte zum Ausgangspunkt für die diskursive Produktion von Kulturerbe macht.

Im Rahmen des Forschungsprojekts ist eine wissenschaftliche Qualifikationsstelle (Promotion) ausgeschrieben (Wissenschaftliche Mitarbeit (m/w/d), 66 % befristet nach § 14 Abs. 1 TzBfG auf 3 Jahre – E 13 TV-L HU). 

Bewerber*innen können ihr eigenes Forschungsprojekt direkt im beschriebenen Projekt ansiedeln und an der Erforschung der indischen und pakistanischen Art Colleges mitarbeiten. Ebenso erwünscht sind Bewerbungen, die sich auch in anderen geographischen Räumen mit Konzepten von ästhetischer Bildung, Ausbildung und Kompetenz in (post)kolonialen Kontexten, mit dynamisch sich verändernden Bewertungsmechanismen von Handwerk, Kunstgewerbe und Kunst, sowie mit Sammlungsgeschichten in der Umbruchphase zwischen Kolonialismus und Unabhängigkeit beschäftigen.