Art Education between Heritage-Making and Critical Transregionality
Subproject of the BMBF-research consortium De:link//Re:link: Local perspectives on transregional processes of entanglements and disentanglements (partner institutions: Humboldt-University Berlin, Leibnitz-Zentrum Moderner Orient und Bonn International Center for Conversion (bicc)).
Project lead
Prof. Dr. Eva Ehninger
Grant
Federal Ministry of Education and Research (BMBF)
During the second half of the 19th century, British colonial rulers founded four schools of applied art in the cities Madras (Government School of Industrial Arts, 1852), Kolkata (School of Industrial Art, 1854), Mumbai (Elphinstone Institute, 1854) and Lahore (Mayo School of Arts, 1875). After manifold transformations, they are now known as the Government College of Fine Arts, Chennai, Government College of Art & Craft, Kolkata, The Sir J. J. School of Art, Mumbai and the National College of Arts, Lahore. By focussing on the evolving goals and functions of these institutions, the cultural politics associated with art education become apparent. The colonial conditions for the creation of national cultural heritage, as well as the discursive effacement or reinterpretation of this historical context, will be addressed in this research project. Since their foundation, these art colleges have been spaces in which tensions between political campaigns for national identity and the artistic search for local or transnational cultural entanglements clearly come to light. Cooperating closely with colleagues and partner institutions in India and Pakistan, a critical institutional history is to be developed, that uses objects and their production and exhibition contexts as a point of departure for the discursive production of cultural heritage.
Art Education between Heritage-Making and Critical Transregionality
Teilprojekt des BMBF-Verbundforschungsprojekts De:link//Re:link: Local perspectives on transregional processes of entanglements and disentanglements (Partnerinstitutionen: Humboldt-Universität zu Berlin, Leibnitz-Zentrum Moderner Orient und Bonn International Center for Conversion(bicc)).
Projektleitung
Prof. Dr. Eva Ehninger
Förderung
Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF)
Während der zweiten Hälfte des 19. Jahrhunderts wurden vier Kunstgewerbeschulen in den Städten Madras (Government School of Industrial Arts, 1852), Kolkata (School of Industrial Art, 1854), Mumbai (Elphinstone Institute, 1854) und Lahore (Mayo School of Arts, 1875) von der britischen Kolonialregierung gegründet. Nach mehreren Transformationen sind sie heute bekannt als Government College of Fine Arts, Chennai, Government College of Art & Craft, Kolkata, The Sir J. J. School of Art, Mumbai und dem National College of Arts, Lahore. Der Fokus auf sich wandelnde Zielsetzungen und Funktionen dieser Institutionen macht die mit Kunstausbildung verbundenen kulturellen Politiken nachvollziehbar. Koloniale Entstehungsbedingungen von nationalem Kulturerbe, ebenso wie die diskursive Auslöschung oder Uminterpretation dieses Geschichtskontexts, werden in die Untersuchung einbezogen. Die Art Colleges sind seit ihrer Gründung Orte, an denen Spannungen zwischen nationalen, identitätspolitischen Kampagnen und der künstlerischen Suche nach lokalen oder transregionalen Verflechtungen in aller Deutlichkeit hervortreten. In engem Austausch mit Kolleg*innen und Partnerinstitutionen in Indien und Pakistan soll eine kritische Institutionengeschichte entwickelt werden, die Objekte und deren Herstellungs- und Sammlungskontexte zum Ausgangspunkt für die diskursive Produktion von Kulturerbe macht.