Bildkritik und pragmatische Bildkultur im europäischen Mittelalter: Die Libri Carolini und die karolingische Bildkunst

Bildkritik und pragmatische Bildkultur im europäischen Mittelalter: Die Libri Carolini und die karolingische Bildkunst

Projektleiter:

Apl. Prof. Dr. Peter Seiler

Wissenschaftliche MitarbeiterInnen:

Dr. Michail Chatzidakis
Dr. Ursula Rombach

Studentische Hilfskräfte:

Karina Pawlow, BA
Nadine Stuhlmann

 

Die Libri Carolini enthalten „much the fullest statement of the Western attitude to represen­tational art that has been left to us by the Middle Ages (Dodwell 1993, 32)“. 791-2 im Auftrag Karls des Großen verfasst, widerlegen sie Punkt für Punkt die den religiösen Bildgebrauch betreffenden Beschlüsse der Zweiten Synode von Nicaea (787) und sprechen sich für eine via media zwischen Ikonoklasmus und Ikonodulie aus. Das beantragte Projekt hat zwei Ziele:

1. Es untersucht die bildkritischen Konzepte der Libri Carolini als Beitrag zur Transformation des Bilderverbots des Alten Testaments. Fokussiert werden die bildkritischen Reflexionen, und zwar insbesondere Argumente, die den rein materiellen Charakter von Bildern hervor­he­ben und auf deren religiöse Neutralisierung abzielen.

2. Es geht der Frage nach, inwieweit die moderate, aber kritische Haltung der LC gegenüber Bildern sich auf die pragmatische Bildkultur der Karolinger auswirkte.

 

 

Critical Response to Images and the Making of Images in the European Middle Ages:

The Libri Carolini and Carolingian Art

The Libri Carolini are „much the fullest statement of the Western attitude to representational art that has been left to us by the Middle Ages” (Dodwell 1993, 32). Written on command of Charlemagne in 791-792, the work undertakes a point-by-point refutation of the Second Council of Nicaea’s (787) acts and decrees regarding images and speaks in favour of a via media between iconoclastic and iconodule convictions. The project sets two objectives: Firstly, to analyse the concepts of the Libri Carolini as a major contribution to the long process of transformation of the Mosaic Law against images. It puts into focus arguments of critical response to images, especially those that confirm that images are no more than material objects and that image-making therefore is a matter neutral to religious problems. Secondly, the project investigates in which ways the moderate but critical attitude of the Libri Carolini regulated the various fields of image-making in the Carolingian Empire.