Prof. Dr. Andrea Giunta
Andrea Giunta ist Professorin an der Universität Buenos Aires, an der sie promovierte und als Hauptforscherin des CONICET (National Research Council) in Argentinien tätig ist. Sie war Professorin für lateinamerikanische Kunst an der University of Texas at Austin (2008-2013), an der sie den Lehrstuhl für lateinamerikanische Kunstgeschichte und -kritik leitete und Gründungsdirektorin von CLAVIS (Center of Latin American Visual Studies) war. Sie war Stipendiatin der Getty und Rockefeller Foundation, dem Donald D. Harrington Faculty Fellowship (University of Texas at Austin) und der Tinker Professorship an Columbia University. Sie publizierte die Werke Against the Canon (2020), Feminism and Latin American Art (2018); Radical Women. Latin American Art, 1960-1985 (mit Cecilia Fajardo-Hill); Verboamérica (2016, mit Agustín Pérez Rubio); When Does Contemporary Art Begin? (2014); Escribir las imágenes (2011); Objetos mutantes (2010); Poscrisis (2009); El Guernica de Picasso: el poder de la representación (2009); Avant Garde, Internationalism and Politics. Argentine Art in the Sixties (2007, 1. spanische Ausgabe 2001). Zu ihren jüngsten kuratorischen Projekten gehören Bienal 12. Feminine(s). Visualities, Actions, Affects (Chair Curator, Porto Alegre, Brazilien, 2020); Rethinking Everything (Rolf Gallery, Buenos Aires, 2020; Van Gogh Foundation, Arles, 2021) und When the World Changes (CCK, Buenos Aires, 2021). Sie ist Mitglied des Künstlerischen Komitees von MALBA (Museum of Latin American Art, Buenos Aires) und der Nationalen Akademie der Bildenden Künste, Argentinien. In ihrer Zeit als Rudolf-Arnheim-Gastprofessorin konzentriert sich Dr. Andrea Giunta auf ihr Forschungsgebiet der Nachkriegszeit, das sich mit Feminismen und kulturellen internationalen Beziehungen während des Kalten Krieges beschäftigt, darunter Guernica, seiner Interpretationen und Reiserouten. Ein Teil dieser Forschung ist unter https://journals.openedition.org/artelogie/953 verfügbar.
Andrea Giunta is Professor of Buenos Aires University where she received her PhD, and Principal Researcher of CONICET (National Research Council), Argentina. She was Professor of Latin American Art at the University of Texas at Austin (2008-2013) where she was Chair in Latin American Art History and Criticism and Founding Director of CLAVIS (Center of Latin American Visual Studies). Recipient of fellowships as the Guggenheim, the Getty Foundation, the Rockefeller Foundation, the Donald D. Harrington Faculty Fellowship, University of Texas at Austin, and the Tinker Professorship at Columbia University. Among her books are Against the Canon (2020), Feminism and Latin American Art (2018); Radical Women. Latin American Art, 1960-1985 (with Cecilia Fajardo-Hill); Verboamérica (2016, with Agustín Pérez Rubio); When Does Contemporary Art Begin? (2014); Escribir las imágenes (2011); Objetos mutantes (2010); Poscrisis (2009); El Guernica de Picasso: el poder de la representación (2009); Avant Garde, Internationalism and Politics. Argentine Art in the Sixties (2007, 1rst Spanish edition 2001). Her recent curatorial projects include Bienal 12. Feminine(s). Visualities, Actions, Affects (Chair Curator, Porto Alegre, Brazil, 2020); Rethinking Everything (Rolf Gallery, Buenos Aires, 2020; Van Gogh Fundation, Arles, 2021); When the World Changes (CCK, Buenos Aires, 2021). She is Member of the Artistic Committee of MALBA (Museum of Latin American Art, Buenos Aires), and the National Academy of Fine Arts, Argentina. During the Rudolf Arnheim guest professorship, Dr. Andrea Giunta focuses on her research area of postwar, which considers feminisms and also cultural international relationships during cold war, including Guernica, its interpretations, and its itinerances –one section of this research is available at https://journals.openedition.org/artelogie/953