Beáta Hock

Prof. Dr. Beáta HockProf. Dr. Beáta Hock, Foto Barbara Herrenkind

Vertretung der Professur für Kunstgeschichte Osteuropas

beata.hock@hu-berlin.de

 

Arbeitsschwerpunkte

  • Kultur- und Kunstgeschichte des östlichen Europas im 20. Jahrhundert
  • Die kulturellen Dimensionen des globalen Kalten Krieges
  • World Art Studies and the global contemporary
  • Frauenkunst, gendered artistic practices; feministische Kulturtheorie
  • Wandel der Kunstförderung während der postsozialistischen Transformation

 

Kurzvita

10/2021 – 2/2022
Käthe-Leichter-Gastprofessur an der Universität Wien

08/2015 – 07/2016
Marie-Louise von Motesiczky-Gastprofessur am Courtauld Institute of Art, University of London

Seit 2/2011 wissenschaftliche Mitarbeiterin am Leibniz-Institut für Geschichte und Kultur des östlichen Europa (GWZO); Abteilung „Verflechtung und Globalisierung“

2009
Promotion an der Central European University (Budapest) mit der Schrift Gendered Artistic Positions and Social Voices: Politics, Cinema and the Visual Arts in State-socialist and Post-socialist Hungary

Lehrtätigkeit am Global and European Studies Institute, Universität Leipzig; Lehrstuhl für Kunsttheorie und kuratorische Studien, Ungarische Universität der bildenden Künste, Central European University Budapest

2003 – 2006
Mitherausgeberin von Praesens: Central European Contemporary Art Review

 

Laufende Projekte

Leitung des Projekts „Linking (Art) Worlds: American Art and Eastern Europe in the Cold War and Since”, gefördert von der Terra Foundation for American Art und der Getty Foundation

Chefredakteurin von „The Cultural History of the Avantgarde in Eastern Europe I-IV.” (Brill Verlag)

 

Kuratorische Tätigkeit (Auswahl)

  • »Left Performance Histories« (2018 Neue Gesellschaft für bildende Kunst, Berlin), kuratiert gemeinsam mit dem DFG-geförderten Netzwerk »Aktionskunst jenseits des Eisernen Vorhangs«
  • »Agents and Provocateurs« (2009 ICA Dunaújváros, Ungarn, Hartware Mediumkunstverein, Dortmund), kuratiert gemeinsam mit Franciska Zólyom

 

Publikationen (Auswahl)

Monografien und Sammelbände Aufsätze

Universal – International – Global. Art Historiographies of Socialist Eastern Europe, hg. mit Marina Dmitrieva und Antje Kempe, Vienna/Cologne: Böhlau, 2022.

A Reader in East-Central European Modernism 1918-1956 , hg. mit Klara Kemp-Welch und Jonathan Owen, London: Courtauld Books Online, 2019.

Globalizing East European Art Histories – Past and Present, hg. mit Anu Allas, Routledge, 2018 (2.te Auflage 2020).

Doing Culture Under State-Socialism: Actors, Events, and Interconnections. Themenheft von Comparativ: Zeitschrift für Globalgeschichte und vergleichende Gesellschaftsforschung, 2014, no. 4.

Gendered Creative Options and Social Voices: Politics, Cinema and the Visual Arts in State-socialist and Post-socialist Hungary. Stuttgart: Franz Steiner Verlag, 2013

 

Aufsätze

‘Erste Stiftung — A Foundation as Diplomat for East-Central European Cultural History’, in: Julia Allerstorfer-Hertel and Karolina Majewska-Güde (eds.), Central and Eastern European Art and Art History (with a focus on Austria). Imperial Pasts/ Neoliberal Presences/ Decolonial Futures. Bielefeld: transcript. (forthcoming November 2022)

Filantrópia vagy plutokrácia? A Soros-realizmustól a Soros-tervig (Philanthropy or plutocracy? From Soros Realism to the Soros Plan). Fordulat 30 (Spring 2022), 151–180.

‘Re-Imagining Art History from a Non-Core European Location’, in A. Kantilal Petal, Y Siddiqui (eds.), Future Perfect: Storytellers of Art History. Intellect, 2022.

‘Is there Life after Canonical Certainties?’ (A reply to Matthew Rampley). Umĕni/Art LXIX (2021): 2. 163–67.

‘ „Curators Trade in Ideals”: Exhibitions, Exhibition History, and Networks of Artistic Solidarity in Cold War Times’, in P. Schorch, D. Habit (eds.), Curating (Post)socialist Environments. Bielefeld: transcript, 2021. 185–206.

‘ “162 Artists from over 50 Countries”: Artistic Networking in the Mainstream and on the Margins’, in K. Castryck-Naumann (ed.), Transregional Connections in the History of East Central Europe. Berlin/Boston: DeGruyter, 2021. 113–32.

‘Bauhaus – A Laboratory of Modernity and Springboard to the World’, in B. Störtkuhl, R. Makala (eds.), Nicht nur Bauhaus — Netzwerke der Moderne in Mitteleuropa. Oldenbourg: de Gruyter, 2020. Republished in Russian in Neprikosnovenny Zapas no.2, 2020. 223–45.

‘Introduction‘ und ‘Managing Trans/Nationality: Cultural Actors within Imperial Structures’, in B. Hock, A. Allas (eds.) Globalizing East European Art Histories – Past and Present. Routledge, 2018. 1–22.; 39–52.

‘Communities of Practice: Performing Women in the Second Public Sphere’, in K. Cseh, A. Czirak (eds.), Performing Arts in the Second Public Sphere. Routledge, 2018. 202–18.

‘Die Domestizierung der feministischen Kulturtheorie als Mittel zur Aussöhnung mit der sozialistischen Vergangenheit’, in I. Alber, C. Kraft (eds.), Geschlecht und Wissen(schaft) in Ostmitteleuropa. Marburg: Herder-Institut, 2018. 49–68.

‘Wozu ein transnationaler Denkansatz in der Kunstgeschichte Ostmitteleuropas?’, in J. Hackmann, P.O. Loew (eds.), Verflechtungen in Politik, Kultur und Wirtschaft im östlichen Europa. Transnationalität als Forschungsproblem. Wiesbaden: Harrassowitz-Verlag, 2018. 131–50.

‘Performance als Ort unangepassten Verhaltens: Kritik von links’, in A. Hackel, A. Mircev, J. Bodor (eds.), Left Performance Histories: Recollecting Artistic Practices in Eastern Europe. Berlin: nGbK, 2018. 91–104.

‘The Female Worker in Words and Pictures: Historical Narratives and Visual Representations’, in: B. Chołuj, C. Kraft (Hrsg), Nach 1989. Special issue of L’Homme – European Journal of Feminist History; April 2017. 33–50.

‘Kulturelle Dimensionen der transnationalen Verflechtungen Ostmitteleuropas 1871-1914’, in F. Hadler, M. Middell (eds.), Handbuch einer transnationalen Geschichte Ostmitteleuropas. Bd. 1.: Von der Mitte des 19. Jahrhunderts bis zum Ersten Weltkrieg, Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht; 2017. 189–255 and 489–524.

‘Women Artists’ Trajectories and Networks within the Hungarian Underground Art Scene and Beyond’, in J. Bazin, P. Piotrowski (eds.), Art Beyond Borders. Artistic Exchanges in Communist Europe (Budapest/Stuttgart, 2016), 113–24.

‘Relational Aesthetics’, in M. Kelly (ed.), The Encyclopedia of Aesthetics I–VI (Oxford University Press, 2014), vol. 5: 350–354.

‘Moving across Europe: Three Case Studies on Sex-Appeal’, in K. Kosmala (ed.), Sexing the Border: Gender, Art and New Media in Central and Eastern Europe (Cambridge Scholars Publishing, 2014), 33–54.

‘Boys Do Cry: Contemporary Hungarian (Male) Artists Engaging with Gender Troubles’, in H. Kahlert,S. Schäfer (eds.), Engendering Transformation. Post-Socialist Experiences on Work, Culture and Politics. Special issue of GENDER. Zeitschrift für Geschlecht, Kultur und Gesellschaft, no.1, 2011, 56-70.

‘Sites of Undoing Gender Hierarchies: Woman and/in Hungarian Cinema (Industry)’, Media Research: Croatian Journal for Journalism and Media, no.1, 2010, 9–30.

‘A History of Things That Did Not Happen: the Life and Work of Two Fictitious Hungarian Women Authors’, Aspasia: The International Yearbook of Central, Eastern, and Southeastern European Women’s and Gender History, no.2 (2008), 140–59.