Beiträge/Papers 2017

IV. Internationales Doktorandenforum Kunstgeschichte des östlichen Europas / IV. International Forum for Doctoral Candidates in East European Art History

Beiträge/Papers 2017

 

 

Antal, Barbara: Neue Materialien in Bezug auf die nationale Identitätssuche in der Architektur um 1900 in Ungarn

Badnjar Gojnić, Andjelka: The Concept of the Collective and Space Production in Socialist Yugoslavia. IMS Center for Housing, Modular Coordination and the Collective Body

Bérešová, Simona: Fotografie und Film im Umfeld der Kunstgewerbeschule in Bratislava

Binder, Carolin: Der Devětsil-Kreis und das Bauhaus. Zur Rezeption des Bauhauses in der Tschechoslowakei

Bradvic, Sandra: Kuratorische Praxis in Bosnien-Herzegowina 1982-2011

Debeusscher, Juliane: The Circulation of Unofficial Art from Central Europe Across the Iron Curtain: International Exhibitions and Transnational Networks between 1970 and 1989

Dimitrova, Irena: Erste Experimente auf dem Gebiet der Konzeptkunst und der Land-Art in Bulgarien vom Anfang der 80er Jahre des 20. Jahrhunderts (das Beispiel der Künstler aus Varna)

Dziewicki, Tomasz: The Birth of Polish Modern Art from the Spirit of Folklore

Edisherashvili, Eter: Georgian Illuminated Charters. Art Historical and Cultural Study

Fedorowicz-Jackowska, Aleksandra: Polish Photo-designed Books in the Late 19th and Early 20th Centuries

Felczyńska, Agata: Bronze Casting in Cracow in the so called Silver and Golden Age (1501-1655). Technology, Production and Artistic Issues

Ferenčak, Ivan: From Berlin to Zagreb. Paintings from the Donation of Ante Topić Mimara to the Strossmayer Gallery of Old Masters

Foschi, Regina: Die Konfrontation der Identitäten. Das Exilschaffen tschechischer Künstler zwischen den Jahren 1968 und 1989 im deutschsprachigen Raum

Frąszczak, Ksenia: Retable from Góra, the Work, its Context and History

Głowacki, Wojciech: Postwar Religious Architecture in Warsaw (1956-1970)

Golovko, Ksenia: Vladimir Tatlin’s Social Art and the Reception of his Works by Critics and Artists

Grabowska-Lysenko, Alicja: Bilder als Dokumente von Heiligenkult und -verehrung im ausgehenden Mittelalter in Preußen (1466-1525)

Herbst, Dominika: Testimonialer Dokumentarismus in der polnischen Literatur und Kunst der Zwischenkriegszeit der 1920er und 1930er Jahre

Horsta, Karīna: The Architect Ernests Štālbergs (1883–1958) and the Latvian School of Architecture

Jara, Karolina: Architecture and Urban Planning in Breslau (Wrocław) and Silesia in 1933-1945

Kaljula, Liisa: Estonian Sots Art! Reflections of Soviet Modernity in Eastern European Art under Late Socialism

Keller, Olga: Perception and Revision of (Soviet-)Russian Art: Ilya Kabakov – an Exceptional Phenomenon

Khalil-Butucioc, Dorina: Zeitgenössische Dramaturgie in der Republik Moldau im europäischen Kontext. Dilemmata der Synchronisation

Kibuspuu, Liis: Trace History of a Performance. The Transition by Siim-Tanel Annus 1987

Koczynska, Karolina: The Myths of Surrealism in Poland. The Story of ‚Artes‘, 1929-1935

Kofel, Weronika: The Construction of Wooden Altars in the XVII and XVIII Centuries and their Conservation Problems on the Example of the Monumental Altar in Toruń

Kotasek, Robert: Die Tendenzen der inoffiziellen Kunst in der Tschechoslowakei der 1960er und 1970er Jahre und ihre zeitgenössische Rezeption

Kovacs, Gergely: Graphic Magazines and Poster Art in Interwar Hungary

Kozioł, Wiktoria Jadwiga: A perception of an economic transformation in Polish critical art

Krawczyk, Anna: Group Rituals of Brotherhood of Saint Luc

Kristberga, Laine: Performance Art as an Intermedial Form of Art in Latvia in the 1970s

Kuberlinov, Basan: The Houses of Soviets. Soviet Architecture and Socio-Political Change of 1924-37

Kusler, Agnes: Interpreting the Emblematic Tondi of Friedrich Brentel in the Context of Rosicrucian Hermeticism

Kustrová, Stanislava: Der Platonismus in Panofskys Interpretationen von Bildern

Kwaśny, Marek: Johann Jacob Eybelwieser (1666-1744): Painter from Wrocław

Lájer, Veronika: Die Sgraffito-Kartons von dem Miethaus des MÁV-Renteninstituts auf dem Kodály-Rondell

Lapinska, Eva: The Origins and Development of Soviet Totalitarian Era. Architecture and Monumental Art

Levytska, Mariana: Religious Art of the Basilian Order in Ukrainian’s Territories of the “Long” 19th Century. Outcomes of the Political and Ecclesiastical transformations

Lewicki, Marcin: Cut Relations? Henryk Stażewski’s Art between 1945 and 1950. A Case Study of Avant-garde in the Time of the New Political Divisions

Lőrincz, Viktor: Early Neoclassicism and Ganneval’s Cathedral in Vác

Łuczak, Aleksandra: Die Baustelle der späten Moderne: Kulturhistorische Reflexion über das “westliche Zentrum” Warschaus (1969-1991)

Majewska-Güde, Karolina: Ewa Partum. Artistic Practice Seen from the Perspective of Horizontal Art History

Matul, Katarzyna: The Cultural Legitimization of the Poster after 1945

Medolago, Martina: “A New Way of Looking“ Jenő Lányi (1902-1940) Zur Bedeutung eines Kunsthistorikers

Minea, Cosmin: Europe in the Balkans: The Creation of a National Architectural Heritage in Modern Romania (1875-1918)

Molińska, Dorota: Atanazy Raczyński and his Contribution to Portuguese Art Historiography

Morzé, Irina v.: Die Krumauer Sammelhandschrift aus der Bibliothek des Prager Nationalmuseums (Cod. III B 10) und die mit dieser Werkstatt in Verbindung stehenden Handschriften

Paksi, Endre Lehel: A Proposal for the Methodology of Interpreting Light Environments

Palginõmm, Kerttu: Luxusgüter in der altniederländischen Malerei des 15. Jahrhunderts. Tallinner Retabel des Meisters der Lucialegende

Pietrasik, Agata: “Warsaw Accuses”: Ruins On Display

Rochow, Frank: Architektur und Herrschaft. Gesamtstaatskonzeption und militärische Präsenz in den Grenzprovinzen des Habsburgerreiches, 1849-1859

Rollová, Veronika: Prague Castle as a Stage for Propaganda (1948–1968)

Salamon, Gáspár: ’Technics’ and ’Art’ in the Architectural Education in Vienna and Budapest

Schellens, Dorine: ‘Citaty iz raznych kontekstov‘: Die Rezeption des Moskauer Konzeptualismus als Kulturtransfer zwischen Russland und Deutschland seit der Perestroika

Schlott, Isabell: Диалектика Души – Die Malerei der Peredwischniki. Ein gesellschaftskritisches Paradigma Russlands zwischen Autokratismus und Revolution

Secklehner, Julia: Frontiers of Identity. The Vienna and Prague Satirical Press in Political Crossfire, 1918-1938

Sekelj, Sanja: Models of Networking in Croatian Art of the 20th Century

Sergiej, Dominika: Freedom of artistic experiment in the Polish People’s Republic times on the Basis of Kwiekulik Artwork

Sidó, Zsuzsa: Modern Aristocrat – A Contradiction in Terms? Count Gyula Andrássy Jr., Advocate of Hungarian Art

Silapētere, Andra: The Art Scene of Latvians in Exile in The United States of America from 1948 -1991

Simonini, Giulia: Danzig als Kontaktzone für Kunst- und Luxuswarenhandel im 16. Jahrhundert. Eine neue Auswertung

Sobocińska, Małgorzata: Performance by Women Artists in Socialist and Post-Socialist Central and Eastern Europe

Szender, Orsolya: Großfigurige Skulpturengruppen der Passion Christi – Modalitäten religiöser Bildbetrachtung

Szeredi, Merse Pál: First Encounters – The Spread of Russian Constructivism in the West and the Role of Émigré Hungarian Avant-Garde in Vienna (1919–1924)

Szymański, Michał: Visual Stereotypes in Computer Games as a Medium of Mass Communication. Problem of Imaging Relations and Commonplaces

Taul, Gregor: Decorative Monumental Painting in Soviet Estonia and Beyond

Teikmane, Linda: Contemporary Art in the Art Institution: Example of the Art Academy of Latvia

Tetere, Baiba: The Emergence of Photographic Collecting as Knowledge Accumulation: ‘Latvian Types’ by Jānis Krēsliņš (1865-?)

Tewes, Ekaterina: ‚Projektionismus’ und rhythmische Organisation in Kunst, Theater und Arbeitswissenschaft

Veress, Dániel: Architecture as Nation-Building. Searching for National Styles in Habsburg Central Europe, 1850s–1925

Voronina, Nadezhda: Russische Künstler bei den internationalen Kunstausstellungen im Glaspalast

Walczak, Dorota: A textbook for Icon Painters as a Way to Counter the Dominance of ‘Bad Patterns’. The Activities of the Committee for the Care of Russian Icon Painting Founded in 1901

Watterott, Kristin: Der Surrealismus in der Tschechoslowakei in den 1970er und 1980er Jahren

Wilhelm, Miriam: Vjera Biller – Jugoslawische Avantgarde und Zenitismus. Zur künstlerischen Selbstbildung im Sujet des barbarischen Kindes

Zacharias, Jan: The Image of Christ. 19th Century Imagination of the Sacred in Russia and the West (Art and Religion in the Work of Aleksandr Ivanov)

Zahradnik, Aneta: Konzeptuelle Tendenzen in der tschechischen und slowakischen Kunst der 1960er und 1970er Jahre im Sozialismus