II. Internationales Doktorandenforum
Kunstgeschichte des östlichen Europas / II. International Forum for Doctoral Candidates in East European Art History
Beiträge/Papers 2015
Antal, Barbara: Nationale Identitätssuche in der Architektur um 1900 in Ostmitteleuropa
Apostol, Corina: Dissident Education: Socially Engaged Art from the Former East in a Global Context
Balagurov, Nikita V.: “I am going to the artists…” Monarchy, Modernisation and Art Market in Late Imperial Russia
Barts, Lívia: Pictorial Language of Hungarian Poster Art, 1900-1914
Belc, Petra: Yugoslav Experimental Cinema between Film and Art – Regional Heritage, Feminist Critique and the Question of Methodology
Bradvic, Sandra: Neue künstlerische und kuratorische Praxis in Bosnien-Herzegowina 1980-heute
Cseh-Varga, Katalin: Rebellische (Spiel)Räume und Underground-Netzwerke. Die „zweite Öffentlichkeit“ der ungarischen Avantgarde
Dębowski, Michał: The Baptism of Christ by Petr Jan Brandl from the Parish Church in Żabów near Pyrzyce and its Copies According to the Interdisciplinary Analysis
Dulęba, Agnieszka: Pole, Jew, Artist, Politician – Life, Work and Political Ideas of Jonasz Stern (1904-1988)
Dworok, Anikó: Nationale und transnationale Identität in der Historienmalerei der Habsburgermonarchie
Dzilna, Agris: Early Stages of Web Design in Latvia
Edisherashvili, Eter: Portrait on the Edge of Cultures: (Illumination of Georgian Historical Documents)
Elantkowski, Jan: Memory, Remembrance, Trauma, War. Traumatic Memory in Contemporary Art from Hungary and Poland after 1989
Fapšo, Marek: ‘Entartete Kunst’ between Schlegel and the Nazis. An Untimely Parallel?
Forbes, Meghan: In the Middle of It All: Prague, Brno, and the Avant-Garde Networks of Interwar Europe
Fornasiero, Alice: The Role of Copies in the Collections Belonging to the Bohemian and Moravian Nobility. The Specific Case of Christian Schröder’s Copies for the Libochovice Castle (CZ)
Foschiová, Regina: Die Konfrontation der Identitäten. Das Exilschaffen der tschechischen Künstler in den Jahren von 1968 bis 1989 im deutschsprachigen Raum
Gerber, Marina: Collective Actions since 1976: The Tension between Labour and Free Time in the Dissolution of Soviet Art and Aesthetics
Golovko, Ksenia: Vladimir Tatlin’s Social Art and the Reception of his Works in Soviet Russia
Gourinovitch, Oxana: Nationalismus und die sowjetische Nachkriegsmoderne am Beispiel von Belarus und Litauen
Górzyński, Makary: Society, City, Future: Architecture and Spaces of Modernity in Kalisz at the Turn of the 20th Century
Grabowska-Lysenko, Alicja: Bilder als Dokumente von Kult und Verehrung im ausgehenden Mittelalter in Preußen (1466-1525)
Hannouch, Hanin: We Have Always Been Cinematic. Sergei Eisenstein as Art Historian
Heffermehl, Fabian: Kuss eines Zyklopen. Ikonoklastische und mathematische Konzepte der umgekehrten Perspektive Florenskijs
Horvatinčić, Sanja: Memorials from the Socialist Era in Croatia – Typology Model
Jankowska-Andrzejewska, Maria: Matter Painting in Poland – On the Margins of the Thaw’s “Modernity”
Jara, Karolina: Architektur und Stadtplanung in Niederschlesien im Dritten Reich
Jarzębska, Aneta: Transgressing the Borders of Gallery Space. Heterotopian Practices of ‘Alternative’ Art Galleries in Poland and East Germany of the 1970s
Jędrzejczyk, Małgorzata: Gestaltung der Form als Gestaltung des Lebens. Anmerkungen zum Werk von Katarzyna Kobro
Kaiser, Caroline: Die Rezeption Jan Matejkos im 19. Jahrhundert im deutschsprachigen Raum, aufgezeigt am Beispiel Berlins und Wiens
Kalcheva, Roumena: Emergence, Development and Institutional Dimensions of the Alternative Art Spaces in Bulgaria in the Period from the End of the 20th Century and the First Decade of the 21st Century
Kaufmann, Katrin: Neoislamische Architektur im zaristischen Russland
Keller, Olga: Ausnahmephänomen oder Stereotyp? Ilya Kabakov im Spiegel internationaler Rezeption
Kobylińska-Bunsch, Weronika: Analysis of the Dynamics of the Post-War Modern Photography in East-Central Europe Based on the Case of the Polish Response to Otto Steinert’s Subjective Photography (Subjektive Fotografie)
Koeleman, Floor: Eastern Meets Western Europe – The Cultural Significance of the Menshikov Palace
Kosinsky, Richard: The Making of a Theory. Situating the Global Perspectives of Identity
Kozlová, Andrea: The Biblical Story of Salome in Czech Decadent Culture and Art in the Early 20th Century
Kusler, Agnes: Problematics of the Research of Applied Emblematics in Hungary. The Case of the Destroyed Emblems and Hieroglyphs of the Sopron Town Hall
Łobodzińska, Patrycja: Die spätmittelalterliche Kirche als Ort frommer Stiftungstätigkeit und bürgerlicher Repräsentation: Die Ausstattung der St. Elisabethkirche in Breslau von 1350 bis 1525 und das Breslauer Patriziat
Lynch, Sarah W.: ‘Ein liebhaber aller freyen khünst’: Bonifaz Wolmut and the Architecture of the Renaissance in Prague and Europe
Miniart Fehlner, Theresa: Neue theologische Darstellungsformen im byzantinischen Bildprogramm der Lubliner Dreifaltigkeitskapelle
Molińska, Dorota: Les Arts en Portugal – Count Athanasius Raczynski and His Research on Portuguese History of Art
Mroziewicz, Karolina: Transmitting National Myths: Early Printed Books on Hungarian History and Their Reception
Neacşu, Alexandra Sorina: Evolution after 1898: Official Art’s Legacy in Romania and Other ex-Communist States
Niemira, Konrad: Helena Radzillowa’s Garden in Arkadia: The Question of its Origin
Piters-Hofmann, Ludmila: Märchendarstellungen in der russischen Malerei des 19. und frühen 20. Jahrhunderts
Podzorova, Marija: Exhibiting a New Nation – Soviet Art in Western Countries in the Early 1920s
Popovics, Viktória: “The Killing of the Father”. Neo-Avant-Garde Tradition in Post-1989 Art in Eastern Europe
Richter, Angelika: “Das Gesetz der Szene”. Künstlerinnen und Körperinszenierungen in der Subkultur der späten DDR
Schlott, Isabell: Russland und der Realismus – die Peredwischniki als Ausdruck eines künstlerisch-intellektuellen Aufschwungs zwischen Zarismus und Oktoberrevolution
Secklehner, Julia: Frontiers of Identity: Austrian and Czechoslovak Caricature between Tradition and Modernity 1918-1939
Sidó, Zsuzsa: Hungarian Aristocratic Art Patronage in the Second Half of the 19th Century. The Case of the Count Andrássy and Károlyi Families
Sitek, Masza: Hans Süss von Kulmbach and the Milieu of the Jagiellonian Court in Cracow
Szarypo, Aldona: Infantilization of the Urban Space
Szelag, Adam: Historicism in Silesian Baroque Painting. The Case of Bernhard Krause
Szeredi, Merse Pál: The Hungarian “Activist” Group of Lajos Kassák in Viennese Emigration (1920-1926). Networks, Publicity and Reception
Tobiášová, Veronika: Finnish and Czech Art Parallels in the Late 19th & Early 20th Centuries: Eliel Saarinen and Jan Kotera – Art Nouveau and Early Modern Architecture in Comparative Perspective
Veress, Dániel: Architecture as Nation-Building. The Searching for National Styles in Habsburg Central Europe during the Second Half of the Long 19th Century
Véri, Daniel: The Bug and the Jew. Franz Kafka and János Major in 1960’s Hungarian Art
Watterott, Kristin: Surrealismus in der Tschechoslowakei der 1960er und 1970er Jahre
Wenzel, Kai: Elemente und Strategien konfessioneller Codierungen im mitteleuropäischen Kirchenbau der Frühen Neuzeit
Wichmann, Rebecca Lilianne: Cosmos as a Unifier through Transition. The Russian Avant-Garde
Załęska-Kaczko, Jagoda: Architektur und Städtebau in Danzig in den Jahren 1933-1945
Zarzycki, Jakub: Polish Visual Culture in the Period 1861-1918 Examined by Postcolonial Theory
The Online Platform Polish-Studies. Interdisciplinary (Pol-Int) – A Compact and Digital History of Art